Bandwagoning - známy neznámy pojem

15. května 2013 v 18:00 | Martin Užák |  NHL a hokej všeobecne

S postupujúcimi bojmi play-off sa pozornosť hokejovej verejnosti sústreďuje na zmenšujúci sa okruh mužstiev, ktoré hrajú v období, kedy ide o veľa. Úspešné tímy získavajú nových a staronových sympatizantov, ktorí sa na úspechu radi nechávajú zviesť. Títo priaznivci sa vyznačujú tendenciou nerozhodnosti. Ide o tzv. bandwagoning, čo je efekt, ktorý je okrem športu rozšírený aj v ekonomike.

V strednej Európe sa s takýmto označením prakticky nestretneme. Bandwagoning nie je v našom jazyku rozšírený tak, ako mnoho iných cudzích výrazov, no v našich životoch sa vyskytuje bežne.

Tendencia prikloniť sa na stranu, ktorá sa javí ako pravdepodobne najlepšia, nás postretáva napr. pri nákupe zľavneného tovaru, pri vsádzaní na športové stretnutia s nižšími kurzami na víťazstvo, alebo pri vkladaní dôvery do slov známeho, ktorého skúsenosti sa javia ako najdôveryhodnejšie.

Bandwagoning možno nachádzať kdekoľvek, kde sa určitým spôsobom nechávajú strhávať väčšie masy ľudí. Nie je ale tajomstvom, že tento efekt máva od naozajstnej pravdy veľmi ďaleko.

Bandwagonerov spoznáte veľmi jednoducho. Predstavte si, že po väčšinu roka navštevujete domáci hokej, no vzhľadom na to, že na štadióne nie ste zakaždým, nemáte potrebu kúpiť si permanentku. V aréne beztak pobýva len niekoľko stoviek až tisícok priaznivcov, takže sadnúť si môžete kdekoľvek. Následne si však predstavte úspešnú púť svojho obľúbeného mužstva v play-off, kedy smerujete do rovnakého sektora, no nakoniec sa doň ani neprederiete, pretože ho môžu okupovať bandwagoneri, ktorí na hokej zavítajú raz za rok a občas ani nevedia, prečo sa na ňom ocitli.

Rozdiely medzi vernými priaznivcami a priaznivcami, ktorí povzbudzujú len pri nejakej príležitosti, sú často značné. Je tiež pravdou, že tieto dva tábory sa v láske príliš nemajú. V arénach klubov NHL, vo veľkej miere navštevovaných aj s akýmsi spoločenským podtextom, to platí dvojnásobne.

Bandwagoneri sú fanúšikmi vtedy, keď im to najlepšie vyhovuje. Hlásia sa o slovo, keď ich obľúbené mužstvo vyhráva, no mlčia, keď sa mu nedarí. V Spojených štátoch amerických a Kanade možno na takýchto priaznivcov natrafiť aj pri rôznych špeciálnych príležitostiach, slávnostiach a ceremoniáloch. Trébars populárne zápasy Winter Classic sú takýmito fanúšikmi doslova napratané.

Trendoví priaznivci sa zvyknú prezentovať skôr po kultúrno-spoločenskej stránke; ich vzťah k mužstvu však môže byť odmeraný. Fandia povrchne, prípadne sa sústreďujú iba na jedného hráča.

S nárastom počtu európskych hokejistov v NHL sa bandwagoning dostal aj na starý kontinent. V Európe sú takýmito tendenčnými fanúšikmi najmä tí, ktorých na NHL zaujímajú iba rodáci a krajania.

Je otázne, či z bandwagoningu možno usvedčovať aj deti alebo krátkodobých priaznivcov. Bandwagoning sa dá rozpoznať až po určitej dobe, kedy sa ukáže, či sa z náhlej pozornosti stala pozornosť trvalejšia.

Samozrejme, fanúšikovu vernosť nemožno nijak presne určiť. Verným priaznivcom môže byť po istú dobu každý. V lepšej pozícii sú však priaznivci, ktorí v konkrétnom klube našli pravú lásku. Šanca, že budú každú chvíľu fandiť niekomu inému a že budú tendenčne nerozhodní, je na rozdiel od bandwagonerov nižšia.

Problematika bandwagoningu môže pôsobiť dojmom, že s hokejom nemá veľa spoločného. Opak je však pravdou. Stačí si napr. všimnúť, čo dokážu dlhodobo neúspešné výsledky robiť s návštevnosťou arén. Z opačnej strany mince sa teda zdá, že nie je nič jednoduchšie ako fandiť úspešným mužstvám.

Rozšírenie bandwagoningu nie je priamo závislé len od miery úspechov a neúspechov. Tento efekt je prítomný všade a nezáleží na tom, či sa dotýka drobných úspechov dlhodobo neúspešných, alebo náhlych nezdarov dlhodobo úspešných. Za bandwagonera teda nemusí byť považovaný iba človek, ktorý začal fandiť po dosiahnutí úspechu. Bandwagonerom môže byť aj ten, koho odradil nečakaný neúspech.

Pokiaľ sa vás tento článok určitým spôsobom dotkol, pokiaľ vás nahneval alebo nebodaj urazil, prosím, neberte ho osobne. Kúsok bandwagonera je totiž v každom z nás.

Bandwagoning by nikdy nemal byť vnímaný ako efekt, ktorý na priaznivcov útočí a očierňuje ich. Mal by byť efektom, ktorý fanúšikov môže ochrániť pred nezdravým interesom a neobjektívnosťou.

Hockeytown Blog - Flag Counter
 


Aktuální články

Reklama